Search results

Filters

  • Journals
  • Date

Search results

Number of results: 7
items per page: 25 50 75
Sort by:

Abstract

The paper presents an overview of linearization methods of the non-linear state equation. The linearization is developed from the point of view of the application in the theoretical electrotechnics. Some aspects of these considerations can be used in the control theory. In particular the main emphasis is laid on three methods of linearization, i.e.: Taylor’s series expansion, optimal linearization method and global linearization method. The theoretical investigations are illustrated using the non-linear circuit composed of a solar generator and a DC motor. Finally, the global linearization method is presented using several examples, i.e. the asynchronous slip-ring motor and non-linear diode. Furthermore the principal theorem concerning the BIBS stability (bounded-input bounded state) is introduced.
Go to article

Abstract

Okres drugiej wojny światowej jest niewątpliwie jednym z najważniejszych w dziejach norweskiej floty handlowej. Norweski fracht morski dzięki swemu zaangażowaniu w morskie transporty i płynącym stąd dochodom umożliwiał działalność norweskiego rządu na emigracji, a także, wobec niewielkich sił zbrojnych Norwegii, stanowił rzeczywisty wkład w działania wojenne Norwegów. Jednakże zanim tonaż ten dostał się pod zarząd norweskich władz państwowych, należało wpierw ochronić norweską flotę handlową przed zakusami nie tylko III Rzeszy, ale i aliantów. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie działań norweskich dyplomatów, a także rządu norweskiego, zmierzających do wprowadzenia norweskiej floty handlowej w służbę państwa norweskiego, a następnie aliantów. Omówiono więc założenie Nortraship, największej organizacji żeglugi morskiej podczas drugiej wojny światowej, wraz z towarzyszącymi temu przesłankami, oraz wydanie, jak i okoliczności przygotowania Tymczasowego rozporządzenia ze Stuguflåten, na mocy którego rząd norweski zarekwirował rodzimy fracht morski. Zasięg chronologiczny prezentowanej pracy obejmuje okres od 9 kwietnia 1940 r., a więc od niemieckiej agresji na Danię i Norwegię, do 26 kwietnia, czyli założenia norweskiej organizacji żeglugowej Nortraship.
Go to article

Abstract

A numerical method is developed for estimating the acoustic power of any baffled planar structure, which is vibrating with arbitrary surface velocity profile. It is well known that this parameter may be calculated with good accuracy using near field data, in terms of an impedance matrix, which is generated by the discretization of the vibrating surface into a number of elementary radiators. Thus, the sound pressure field on the structure surface can be determined by a combination of the matrix and the volume velocity vector. Then, the sound power can be estimated through integration of the acoustic intensity over a closed surface. On the other hand, few works exist in which the calculation is done in the far field from near field data by the use of radiation matrices, possibly because the numerical integration becomes complicated and expensive due to large variations of directivity of the source. In this work a different approach is used, based in the so-called Propagating Matrix, which is useful for calculating the sound pressure of an arbitrary number of points into free space, and it can be employed to estimate the sound power by integrating over a finite number of pressure points over a hemispherical surface surrounding the vibrating structure. Through numerical analysis, the advantages/disadvantages of the current method are investigated, when compared with numerical methods based on near field data. A flexible rectangular baffled panel is considered, where the normal velocity profile is previously calculated using a commercial finite element software. However, the method can easily be extended to any arbitrary shape. Good results are obtained in the low frequency range showing high computational performance of the method. Moreover, strategies are proposed to improve the performance of the method in terms of both computational cost and speed.
Go to article

This page uses 'cookies'. Learn more