Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 2
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Józefa Joteyko was the outstanding scientist in the end of the 19th and in the beginning of the 20th century. Together with Maria Skłodowska-Curie she was the most famous woman and scientist of Polish origin in Europe. She was given the right to present her lectures in the Collége de France and she was, after Adam Mickiewicz, the second Polish lecturer at this great academy. She had committed her life to scientific disciplines which included child neurology, neurophysiology, psychology and pedagogy. She had managed to develop each of them evenly with the same progress and in relation to children. Such approach was aimed at understanding the child and gathering the knowledge about its character and predisposition. These was also meant to help in determining what kind of educational and professional way the child should take. The present-day psychological and pedagogic clinics are the practical fulfilment of Józefa Joteyko’s idea and we cannot imagine the contemporary education without the support of such institutions.
Przejdź do artykułu

Abstrakt

Autor stawia w tekście pytanie o kierunek ewolucji pedagogiki wczesnej edukacji, rozważając jej specyfikę w kontekście naukowego charakteru samej pedagogiki oraz jej historycznego rozwoju, a zwłaszcza współczesnych tendencji do interdyscyplinarności. Źródła odmienności tej subdyscypliny wiąże ze skoncentrowaniem na dziecku, podkreślając z jednej strony jej osadzenie w tradycji, zwłaszcza pedologii, a z drugiej – rozwijającą się fenomenologiczną i krytyczną perspektywę badań w tym obszarze. W konkluzji podkreśla, że reorientacja prowadzonych w pedagogice wczesnoszkolnej wieloparadygmatycznych badań, jej otwarcie na różnice, ale też wykorzystywanie metodologii badań społecznych i humanistycznych uznanych przez międzynarodową społeczność uczonych, sprawiają, że subdyscyplina ta zaczęła odzyskiwać miano nauki integralnej.
Przejdź do artykułu

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji