Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 4
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

In the article is taken the issue of condition of pedagogy as a research field and academic discipline. Many critical researchers and analytics arrives at a conclusion that there is a crisis of: school, higher education, upbringing, teacher’s role, educational system etc. Thus, we face common demand of changes, adaptation, reorganization, modernization, emancipation of/for/towards that what is placed within the field of pedagogy. Fundamental questions about the scientific nature and paradigmaticness of pedagogy are being moved to the further plan and giving up place to the questions about: the state of the pedagogy/pedagogics, the quality of problems considered by it and its ability/readiness to solve those problems.
Przejdź do artykułu

Abstrakt

The author is trying to reconstruct the causes of moral panic around the concept of gender and she is searching for reasons why this category is used in the Polish press with the term „ideology”. Justifying the relevance of gender for pedagogy, she compares the arguments of the supporters and opponents of spreading scientific reflections about gender roles in school. Seeking opportunities for dialogue between researchers and essayists, she asks about the role of educators in re-thinking the gender theory and stresses urgent need to engage in a public debate.
Przejdź do artykułu

Abstrakt

In this text is taken the issue of doctoral studies as the highest level of formal education as well as the first stage of their research careers. Use the category of “critical mass” I put questions about the PhD program in the discipline of Pedagogy. One of the context of analysis of “critical mass” is the number of the pedagogy students I and II degree and the social contexts of education as well as employability qualified pedagogs. Then, I ask, who and why needs a PhD in pedagogy. At the end I discuss the European trends in doctoral education with comparing it to the dominance the administrative and bureaucratic approach to doctoral studies in Poland.
Przejdź do artykułu

Abstrakt

W artykule opisano koncepcyjne założenia pedagogicznej edukacji uniwersyteckiej, ponownie definiującej się w dynamicznych warunkach współczesnej kultury. W centrum uwagi autorów znajdują się konstytutywne formy edukacyjne, które określają charakter semiozy edukacji, a także sposoby ich ekspozycji i transformacji. Narracja koncentruje się na koncepcji „polityki symbolicznej”, której celem jest liberalizacja praktyki pedagogicznej i wyzwolenie jej spod dyktatury transmisyjnej formy edukacji, a także tworzenie warunków do umocnienia w kształceniu pedagogicznym dyskursywnej relacji i dyskursywnego stosunku do siebie. W wyniku realizacji tego rodzaju symbolicznej polityki uczestnicy edukacji są w stanie działać nie jako agenci panującego dyskursu, ale jako podmioty zdolne do dyskursywnej refleksji w działaniu i do udziału w procesach dyskursywnego projektowania i wytwarzania.
Przejdź do artykułu

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji